Kiedy turbo się włącza?
Wielu kierowców wyczuwa moment włączenia się turbo. Tymczasem turbo pracuje zawsze, a to co czujemy przy pewnych obrotach, to nagły przyrost ciśnienia doładowania spowodowany rozpędzeniem się turbiny. Powoduje on skokowy wzrost momentu obrotowego i gwałtowniejsze przyspieszenie auta.
1. Część wydechowa turbosprężarki pracuje w bardzo wysokich temperaturach. W silnikach benzynowych sięga ona nawet 1000 stopni C.
2.Ciśnienie doładowania jest z reguły wyższe w silnikach Diesla i tam może przekraczać nawet 1,5 bara. Najwyższe doładowanie mają wielkie silniki okrętowe nawet 6 barów.
3. Po sprężeniu przez turbosprężarkę powietrze w układzie dolotowym nagrzewa się nawet do ponad 150 stopni, co pogarsza osiągi silnika. Aby schłodzić powietrze, stosuje się INTERCOOLER.
4. Wirnik turbosprężarki kręci się z ogromną prędkością. W przypadku małych turbin może to być nawet ponad 150000 obr./min.
witam,
ReplyDeletebardzo interesujący artykuł, będę częściej odwiedzał,
zapraszam na mojego bloga autosplendor.blogspot.com
pozdrawiam